[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Z którego zdjêcia - chc¹c siê uczyæ - mam siê uczyæ?Na zdjêciach wnêtrz Johna Hay'a œwiec¹ca siê lampa rzuca œwiat³o.Na wielu bardziej dostêpnych mi fotografiach wszystkie lampy œwiec¹c rzucaj¹cienie na sufit lub œcianê, a maj¹ prawo rzucaæ jedynie cieñ ³añcucha, naktórym wisz¹.U Johna Hay'a œwiat³o od okna oœwietla stó³ tak, ¿e ten rzuca cieñ na pod³ogê.W tym cieniu widzê szczegó³y, nie jest to cieñ-smo³a.Na zdjêciach bardziej mi dostêpnych stó³ rzuca smolisty cieñ.na œcianê podsamym oknem.U Johna Hay'a œwiat³o wpadaj¹ce przez okno ma cudownie ciep³¹ barwê, daje plamyœwiec¹ce na pod³odze, wzbudza refleksy na meblach, daje œwiec¹ce refleksy nakryszta³ach.Na zdjêciach, z którymi czêœciej mam do czynienia, œwiat³o zewnêtrzne jestnajczêœciej ultramarynowe, ca³y œwiat za oknem jest te¿ ultramarynowy.Ró¿nica wynika nie tylko z tego, ¿e John Hay mo¿e zastosowaæ te wszystkieœrodki techniczne, które s¹ mu do sfotografowania wnêtrza niezbêdne, a nasifotografowie maj¹ z tym czêsto k³opoty - g³Ã³wna ró¿nica wynika z tego, ¿e nasifotografowie mog¹ olewaæ, a John Hay nie mo¿e, bo gdyby John Hay przerobi³œwiat³o na ultramarynowe, nigdy byœmy siê o istnieniu jakiegoœ tam Hay'a niedowiedzieli.Jestem przekonany, ¿e ogl¹daj¹c uwa¿nie zdjêcia reklamowe - czy to bêd¹ zdjêciamizerii ogórkowej, czy budyniu, kosmetyków, czy garnków emaliowanych, mebli,czy samochodów, kapeluszy, czy ca³ych ubiorów w zdjêciach mody - mo¿na uczyæsiê perfekcjonizmu i warto to robiæ.W naszej fotografii nie zawsze taki perfekcjonizm jest potrzebny, ale czêsto bysiê przyda³.Nie zawsze, raczej na pewno nie bêdziemy w stanie powtórzyæ go pos³uguj¹c siênaszymi aparatami i materia³ami fotograficznymi, ale d¹¿yæ do niego, gdy tojest potrzebne, trzeba.Potrzebne jest bowiem cz³owiekowi przekonanie, ¿e swoj¹ robotê wykonuje na tyledobrze, na ile mo¿e j¹ dobrze wykonaæ.Lekcewa¿yæ w³asn¹ pracê mo¿na bowiemtylko wówczas, gdy lekcewa¿y siê innych, a siebie równie¿ siê nie szanuje.Filtry polaryzacyjne s¹ bardzo wa¿neKa¿dy, kto chcia³by wyrobiæ sobie os¹d o po¿ytkach wynikaj¹cych z posiadaniafiltru polaryzacyjnego na podstawie tego wszystkiego, co mo¿na o tych filtrachprzeczytaæ w wiêkszoœci ksi¹¿ek poœwiêconych fotografowaniu, najprawdopodobniejdojdzie do wniosku, ¿e jest to filtr co najwy¿ej o trzeciorzêdnym dla niegoznaczeniu.Jeœli tê ocenê zestawi z cen¹ filtru polaryzacyjnego, którakilkukrotnie przewy¿sza ceny innych filtrów, a w naszych warunkach do³o¿y dotego jeszcze trudnoœci ze zdobyciem takiego filtru - wyrok gotowy: filtrpolaryzacyjny znika z pola zainteresowania fotografuj¹cego.Czego bowiem mo¿na dowiedzieæ siê szukaj¹c pod has³em: filtr polaryzacyjny?Oczywiœcie tego, co to jest polaryzacja œwiat³a, jak dzia³a filtrpolaryzacyjny, w jakich warunkach filtrowanie jest najskuteczniejsze, a tak¿e,¿e u¿ywa siê filtrów polaryzacyjnych do likwidowania odblasków na szybachwystawowych i odblasków na innych, g³adkich powierzchniach, takich jak emalie,forniry.Czasem mo¿na znaleŸæ sugestiê, ¿e najlepsze rezultaty uzyskuje siêstosuj¹c filtry polaryzacyjne do obiektywów standardowych i o d³u¿szejogniskowej, z czego mo¿na wyci¹gn¹æ przedwczesny wniosek, ¿e nie zaleca siê ichprzy obiektywach szerokok¹tnych.W nowszych ksi¹¿kach autorzy zwracaj¹ uwagêczytelników na to, ¿e filtry polaryzacyjne u¿ywane do fotografii kolorowejmusz¹ byæ kolorystycznie neutralne, niezabarwione.Wra¿enie po przeczytaniutego - w jednej, drugiej, trzeciej ksi¹¿ce - jest takie, ¿e filtr polaryzacyjnyjest zapewne po¿yteczny dla zawodowego fotografa, który czêsto fotografujewystawy sklepowe albo meble na targach, a w fotografii kolorowej do jakichœbli¿ej nie sprecyzowanych celów.St¹d, nie tylko u nas, filtry polaryzacyjne s¹ma³o rozpowszechnione.Fotografuj¹cy, nie tylko zaawansowani amatorzy, ale idobrze wyposa¿eni zawodowcy, posiadaj¹ czêsto ca³e kolekcje rozmaitych filtrów,wœród których na pró¿no szukaæ filtru oznaczonego literami PL [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rurakamil.xlx.pl
  •