[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pierwsze wypowiedziteoretyczne na ten temat zawdziêczamy staro¿ytnym filozofomgreckim.Od pocz¹tku zaznaczy³o siê wystêpowanie dwóch zasa-dniczych nurtów, dwóch grup teorii kary.Jedne z nich, zwaneteoriami bezwzglêdnymi (absolutnymi), k³ad³y nacisk na to,¿e kara ma byæ odp³at¹ za przestêpstwo, ¿e jest wymierzanadlatego, by sta³o siê zadoœæ sprawiedliwoœci i ¿adnychdodatkowych uzasadnieñ nie potrzebuje.W przeciwieñstwie do tego teorie wzglêdne (utylitarne)akcentuj¹ celowy charakter kary, która powinna zmierzaæ doosi¹gania pewnych rezultatów w przysz³oœci, g³Ã³wnie powinnas³u¿yæ zapobie¿eniu pope³nianiu przestêpstw przez ukaranegoi inne osoby.Poniewa¿ teorie absolutne zwrócone s¹ w prze-sz³oœæ (karzemy, poniewa¿ pope³niono przestêpstwo), zaœteorie wzglêdne w przysz³oœæ (karzemy, aby nie pope³nianoprzestêpstw), niektórzy autorzy okreœlaj¹ te pierwsze jakoretrospektywne, a te drugie jako prospektywne.Trzeci¹ grupê stanowi¹ teorie mieszane, których zwolennicypróbuj¹ pogodziæ w jednej koncepcji ideê kary jakosprawiedliwej odp³aty z ide¹ kary celowej.Potrzeb¹ sprawiedliwej odp³aty uzasadnia³ sens karyPitagoras.Podobn¹ myœl znaleŸæ mo¿na w dzie³ach Platona,który uwa¿a³, ¿e sprawiedliwa kara ma przywracaæ naruszon¹przestêpstwem harmoniê.Z kolei sofista Protagoras (wed³ugprzekazu jego pogl¹dów w utworze Platona "Protagoras") k³ad³nacisk na u¿ytecznoœæ kary, na to, ¿e powinna ona s³u¿yæosi¹gniêciu celu w postaci zapobie¿enia pope³nianiuprzestêpstw w przysz³oœci.Protagoras mo¿e wiêc byæ uwa¿anyza pierwszego przedstawiciela teorii wzglêdnych.Na jegopogl¹dy powo³ywa³ siê póŸniej Seneka i w XVIII wieku HugoGrotius, formu³uj¹c czêsto cytowan¹ maksymê: Nemo prudenspunit quia peccatum est, sed ne peccetur (nikt rozs¹dny niekarze dlatego, ¿e pope³niono przestêpstwo, lecz po to byprzestêpstw nie pope³niano).Grotius nie negowa³ jednak, ¿ekara, niezale¿nie od jej celów, musi mieæ tak¿e charaktersprawiedliwej odp³aty.Jego koncepcja kary nale¿y wiêc doteorii mieszanych.Mieszany charakter mia³y te¿ koncepcjekary reprezentowane wczeœniej przez teologówchrzeœcijañskich: œw.Augustyna i œw.Tomasza, którzy zjednej strony widzieli w karze instrument poprawy przestêpcy(grzesznika), ale z drugiej strony wskazywali na elementwymierzenia sprawcy sprawiedliwoœci, wyrównania z³a przezniego uczynionego, przez wyrz¹dzenie mu dolegliwoœci.Myœliciele wieku Oœwiecenia k³adli nacisk na potrzebêracjonalizowania prawa karnego i traktowania kary w sposóbutylitarny.Kara mia³a wiêc s³u¿yæ celom prewencyjnym,zapobieganiu pope³nianiu przestêpstw i przez to ochroniespo³eczeñstwa, a nie odp³acie (albo nie wy³¹cznie odp³acie)za wyrz¹dzone z³o.Myœl tê bardzo wyraŸnie sformu³owa³Beccaria stwierdzaj¹c, ¿e kara nie mo¿e zmieniæ faktupope³nienia przestêpstwa, wobec tego prawo karne nie powinnos³u¿yæ nieu¿ytecznemu okrucieñstwu, lecz powstrzymywaniusamego sprawcy i innych osób od pope³nienia przestêpstw wprzysz³oœci.Idee zapobiegania przestêpczoœci jako celu karyreprezentowa³ te¿ Bentham i Feuerbach.Ten ostatni by³twórc¹ tzw.koncepcji przymusu psychologicznego, wed³ugktórej prawo karne przez samo zagro¿enie kar¹ zaprzestêpstwa oddzia³ywuje odstraszaj¹co na potencjalnychsprawców przestêpstw, a wiêc wywiera skutek w postaci tzw.prewencji generalnej.Z kolei teorie bezwzglêdne kary znalaz³y swoich wybitnychprzedstawicieli w dziewiêtnastowiecznej filozofiiniemieckiej w osobach Kanta i Hegla.Kant traktowa³ karanieza przestêpstwo jako odwet moralny spo³eczeñstwa wobecsprawcy za wyrz¹dzone przez niego z³o, który nie wymaga¿adnego innego uzasadnienia, jak tylko koniecznoœæwymierzenia sprawiedliwoœci, wynikaj¹c¹ z kategorycznegoimperatywu, jakim jest prawo karne.Zdecydowanie sprzeciwia³siê Kant jakiemukolwiek celowoœciowemu traktowaniu kary.Jego zdaniem, traktowanie karania cz³owieka jako œrodka doosi¹gniêcia jakiegoœ celu nie da siê pogodziæ z godnoœci¹jednostki, która nie mo¿e byæ traktowana instrumentalnie.Hegel natomiast traktowa³ karê jako odp³atê, uzasadniaj¹cjej koniecznoœæ potrzeb¹ przywrócenia stanu naruszonegoprzestêpstwem.Przestêpstwo, twierdzi³ Hegel, jest negacj¹prawa, negacj¹ woli ogólnej.Kara, stanowi¹c zanegowanieprzestêpstwa (negacjê negacji) przywraca poprzedni¹równowagê, stanowi bezwzglêdnie konieczn¹ restytucjê stanuprzewagi prawa nad bezprawiem.Wspó³czeœnie, najczêœciej reprezentowane s¹ mieszaneteorie kary, g³Ã³wnie w takiej postaci, ¿e nie kwestionujesiê charakteru kary jako sprawiedliwej odp³aty za czyn, aletej sprawiedliwej odp³acie przypisuje siê znaczenieogólnoprewencyjne (tj.powstrzymywanie innych ni¿ sprawcaosób od pope³niania przestêpstw) i indywidualnoprewencyjne(zapobieganie pope³nianiu przestêpstw przez skazanego), awiêc sprawiedliwa kara ma s³u¿yæ osi¹ganiu pewnych celów, mamieæ charakter instrumentu ochrony spo³eczeñstwa przednaruszeniem wa¿nych dla niego dóbr i interesów.Spory teoretyków dotycz¹ raczej spraw bardziejszczegó³owych, w szczególnoœci tego, w jaki sposób cele temaj¹ byæ realizowane, np.czy prewencja indywidualna (zwanate¿ prewencj¹ szczególn¹) polegaæ ma na oddzia³ywaniuwychowawczym na sprawcê (czyli na jego resocjalizacji), czyte¿ na odstraszaniu go od pope³niania przestêpstw.Tezê o tym, ¿e nie ma sprzecznoœci miêdzy charakteremkary jako sprawiedliwej odp³aty a jej celami w postacizapobiegania pope³nianiu przestêpstw w przysz³oœciuzasadnia³ obszernie Franz von Liszt w tzw."Programiemarburskim" z 1882 r.(og³oszonym w postaci artyku³u wczasopiœmie "Zeitschrift ftir die gesamteStrafrechtswissenschaft" nr 3/1883).W artykule tymzatytu³owanym "Der Zweckgedanke im Strafrecht" (czyli "Myœlcelowoœciowa w prawie karnym") przedstawi³ historyczn¹ewolucjê pogl¹dów na temat sensu kary.Jako twórca szko³ysocjologicznej lansowa³ g³Ã³wnie cel kary polegaj¹cy na pre-wencji indywidualnej przez odstraszenie, poprawê lubeliminacjê sprawcy.Jednoczeœnie dowodzi³, ¿e kara jestprewencj¹ przez represjê, ¿e miêdzy tymi dwoma elementaminie musi zachodziæ sprzecznoœæ.Pytaj¹c retorycznie: "Biorêlekarstwo poniewa¿ jestem chory, czy te¿ po to, abywyzdrowieæ? P³ywam, poniewa¿ wpad³em do wody, czy te¿ po to,aby nie uton¹æ?" - zakwestionowa³ sensownoœæ alternatywyprzedstawionej w cytowanej wy¿ej maksymie przypisywanejProtagorasowi.Obowi¹zuj¹ce w Polsce prawo karne nie wypowiada siê wprostna temat sensu kary.Jednak¿e z brzmienia przepisów KKdotycz¹cych zasad wymiaru kary i przepisów KKW na tematcelów wykonania kary mo¿emy wnioskowaæ o pogl¹dachustawodawcy na ten temat.Problem ten bêdzie szerzejomówiony w dalszym tekœcie.§ 16.System kar.I.Katalog kar.W polskim prawie karnym katalog kar zawiera art.32 KK.S¹to:1 ) grzywna;2) ograniczenie wolnoœci; 3) pozbawienie wolnoœci;4) 25 lat pozbawienia wolnoœci;5) do¿ywotne pozbawienie wolnoœci.Kolejnoœæ wyliczenia kar w tym katalogu nie jestprzypadkowa, lecz ma 282 wyra¿aæ preferencje ustawodawcy codo ich stosowania.Pierwszeñstwo maj¹ mieæ, mianowicie, karynie zwi¹zane z pozbawieniem wolnoœci
[ Pobierz całość w formacie PDF ]