[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Cz³owiek ma roztopiæ siê w Bogu, toznaczy w bogu okultyzmu, w duszy œwiata, na planie boskim, w którym pogr¹¿aj¹siê dusze po swym ostatecznym oczyszczeniu, podczas gdy dwa inne elementycz³owieka, cia³o fizyczne i cia³o astralne, roztapiaj¹ siê w sferach jedynejistoty, jak¹ jest Wszechœwiat, to znaczy w materii i we fluidzie astralnym.Mikrokosmos powraca do makrokosmosu i stapia siê z nim w jedno.A to jestw³aœnie panteizm26.Jak to wykazuj¹ wy¿ej cytowane ksi¹¿ki Papusa i ks.E.Barbier, cztery znamionaokultyzmu, któreœmy sobie zapamiêtali (panteizm, reinkarnacja, systemtrójdzielny i spiry-tyzm), w komplecie znajduj¹ siê te¿ w Kabale27.Kaba³a, „tajna tradycja Zachodu"Ale Kaba³a nie jest jedn¹ z wielu postaci okultyzmu.Papus uwa¿a j¹ wprost za„tajn¹ Tradycjê Zachodu"28, inaczej mówi¹c, za Ÿród³o i inspiracjê zachodnichtradycji ezoterycznych.Ks.E.Barbier jest tego samego zdania.Mówi¹c oró¿nych zachodnich formach okultyzmu, pisze: „Okultyœci, gnostycy, teozofowie,kabaliœci, martyniœci i ró¿okrzy¿ow-cy podaj¹ sobie rêkê.Badaj¹c gruntowniejte systemy, odkry³oby siê prawdopodobnie, i¿ wywodz¹ siê one z tego samegopierwotnego Ÿród³a, z Kaba³y"29.Gnoza, przenikanie okultyzmu do œrodowisk katolickich 30.Gnoz¹ lub gnostycyzmem nazywane jest „synkretyczne wrzenie, które zam¹ci³opierwsze wieki chrzeœcijañstwa"31.26 Tam¿e, s.120.27 Spoœród innych specyficznych tematów okultyzmu wspomnijmy taki:„Wprowadzenie p³ci do istoty Boga jest jednym z godnych uwagi rysów Kaba³y"(Papus, op.cit., s.31).28 Jest to podtytu³ jego ksi¹¿ki.29 Ks.E.Barbier, op.cit., s.112.30 Na ten temat zob.broszurê J.Vaquie Le retour offensif de la gnose,(Ekspansywny powrót gnozy), wyd.D.P.F.105„Pierwszym z gnostyków, za³o¿ycielem Szko³y, jest niezaprzeczalnie SzymonCzarnoksiê¿nik"32, ten, o którym mówi¹ Dzieje Apostolskie (Dz VII, 9).W ci¹gu czterech pierwszych wieków w obrêbie gnozy szymonowej powsta³y ró¿nesystemy gnostyckie.Jak je charakteryzowaæ? Mia³y one zawsze charakterpó³tajny: by³y to pr¹dy ideowe lubi¹ce rozprzestrzeniaæ siê w sposóbpodziemny.Mia³y te¿ zawsze charakter synkretyc/ny: miesza³y ze sob¹, nibycelem zjednoczenia: pogañstwo, filozofiê, judaizm i Ewangelie; do œwiêtychksi¹g chrzeœcijan do³¹cza³y rzekome ksiêgi œwiête, przez siebie samychfabrykowane.We wszystkich wystêpowa³ okultyzm: odnajdujemy w nich wierzenia ipraktyki okultyzmu wy¿ej omówione33.Inne gniazda teorii i praktyk okultystycznychTrzeba by wymieniæ g³Ã³wnie:- ManicheizmJest on przecie¿ grzybem wyros³ym na grzybni gnostyckiej.Historyczniewyró¿ni³ siê choæby przez szczególnie d³ug¹ ¿ywotnoœæ, skoro to w³aœniemanicheizm odnajdujemy u pocz¹tków ruchu katarów w œredniowieczu34.- Kataryzm- Zakon TemplariuszyWyk³ad na temat tych trzech gniazd okultyzmu znaleŸæ mo¿na w cytowanej ju¿ksi¹¿ce ojca Nicolas Deschamps Les societes secretes et la societe (Tajnezwi¹zki a spo³eczeñstwo).31 Jean Vaquie, op.cit., s.1.32 Tam¿e, s.2.33 Zob.na ten temat Jean'a Vaquie Occultisme etfoi catholi¹ue, podtytu³ Lesgrands themes gnosti¹ues (Wielkie tematy gnostyckie).34 Jean Vaquie, Le retour offensif de la gnose, s.15.106OKULTYZM MASOÑSKIMiejsce Kaba³y w okultyzmie masoñskimJeœli tak wiele uwagi poœwiêciliœmy Kabale, to dlatego, i¿ zdaje siê onastanowiæ:- g³Ã³wne Ÿród³o zachodniego okultyzmu w ogóle;- g³Ã³wne Ÿród³o okultyzmu masoñskiego w szczególnoœci.Powróæmy do niektórych tekstów ju¿ cytowanych i uzupe³nijmy je innymiœwiadectwami:Rabin Eliasz BenamozeghCo jest pewne, to to, ¿e teoria masonerii odpowiada doœæ dobrze teorii Kaba³y
[ Pobierz całość w formacie PDF ]