[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Przedewszystkim nale¿y nawet nieco przesadnie akcentowaæ wymawianie tych sylab, którena œcie¿ce dŸwiêkowej brzmi¹ szczególnie emocjonalnie.Zazwyczaj mo¿na jepoznaæ po spiczastym wzniesieniu na wykresie fali dŸwiêkowej, wyœwietlonym napasku warstwy z dŸwiêkiem.W ten sposób synchronizacja ruchu ust i mowy wygl¹dabardziej przekonuj¹co.Kilka dodatkowych sztuczekOto garœæ porad, które pomog¹ uj¹æ nieco z Twego ciê¿kiego brzemienia.Niezawsze musimy patrzeæ prosto w twarz mówi¹cej postaci.Spróbuj wykonaæsynchronizacjê mowy z ruchem ust dla kliku pierwszych s³Ã³w, wypowiadanych przezpostaæ, a potem zrób coœ, by w naturalny sposób przes³oniæ poruszaj¹ce siêusta.Kierownik robót, pokazany na rys.37.8, jest dobrym przyk³adem takiegorozwi¹zania.G³owa i ca³e cia³o podskakuj¹ w rytmie wypowiadanych s³Ã³w, alesamych ust nie widaæ — przes³ania je trzymany w rêku mikrofon.Pozwoli³o tooszczêdziæ mnóstwo pracy, a w niczym nie zaszkodzi³o przedstawianej historii.Naprawdê przemyœlany scenariusz mo¿e oszczêdziæ wiele wysi³ku.Rysunek 37.8.Trzeba umieæ synchronizowaæ mowê z ruchem ust, ale czasem trzebate¿ umieæ unikn¹æ odwalania tej ciê¿kiej roboty.Po wypowiedzeniu paru s³Ã³wTwoja postaæ mo¿e siê na przyk³ad odwróciæWielu animatorów pracê nad synchronizacj¹ mowy rozpoczyna od ustawienialusterka ko³o komputera.W ten sposób mog¹ sami wypróbowaæ ruchy ust wykonywaneprzy wypowiadaniu ka¿dego s³owa i dok³adnie je obejrzeæ.To bardzo u¿ytecznametoda, zw³aszcza gdy dopiero próbujemy opanowaæ sztukê synchronizacji.Przyokazji, jest to te¿ œwietny sposób na opanowanie sztuki zmieniania wyrazutwarzy.Nie traæ tylko czasu na odwzorowywanie ka¿dego niuansu tego, cowidzisz.Czasem mniej oznacza wiêcej.W koñcu przyzwyczaisz siê do tej metodyna tyle, ¿e przestaniesz czuæ siê jak gadaj¹cy do lustra idiota; gdy osi¹gnieszten etap, to jesteœ na najlepszej drodze do tego, by naprawdê dobrze opanowaæsztukê synchronizacji.I jeszcze jedna rada: nie zapominaj o mo¿liwoœcikopiowania ruchów ust.Skopiuj ujêcia rozrysowane dla wypowiedzenia jakiegoœs³owa i wklej je tam, gdzie w œcie¿ce dŸwiêkowej pojawia siê po raz kolejny tosamo s³owo.Dostosuj lekko zawartoœæ ujêæ, tak by pasowa³y do innej czêœcidialogu.Niestety, w ¿adnym programie nie ma przycisku z napisem„Synchronizacja”, którego naciœniêcie w magiczny sposób za³atwia³oby ca³yproblem.Nawet gdy zastosujesz wszelkie mo¿liwe sztuczki, by u³atwiæ sobiepracê, w³aœciwe zsynchronizowanie ruchu ust ze œcie¿k¹ dŸwiekow¹ pozostajetrudnym zadaniem.Nie tylko jest to jedna z najbardziej ¿mudnych czynnoœci przyanimowaniu postaci, ale i wymaga sporej wprawy, aby wszystko wygl¹da³onaturalnie.Synchronizacja z muzyk¹ i efektami dŸwiêkowymiWe wstêpie do naszej animacji z pelikanem Weber tañczy, machaj¹c ³apami w taktutworu Michaela Jacksona, a potem wiruje przy syntetyzatorowym pisku.Ca³aakcja wygl¹da dobrze tylko dziêki temu, ¿e jest w³aœciwie zgrana z dŸwiêkiem —przez dŸwiêk nale¿y tu rozumieæ muzykê oraz wszelkiego typu odg³osy.Je¿eliuda³o Ci siê zsynchronizowaæ mowê z ruchem ust, to ten drugi typ synchronizacjipowinien okazaæ siê ca³kiem ³atwy.Wszystko, czego nam trzeba, to trochê zamiansymboli, dokonywanych w rytmie muzyki.Przestudiuj kszta³t fali dŸwiêkowejpodk³adu muzycznego i przes³uchaj go uwa¿nie, przeci¹gaj¹c wzd³u¿ listwyznacznik bie¿¹cego ujêcia.Musisz znleŸæ miejsca, w których powinny nast¹piæzmiany w charakterze akcji.Nie trzeba synchronizowaæ akcji z ka¿d¹ nut¹.Dopasuj siê do szczytów fali dŸwiêkowej lub kieruj siê basowymi uderzeniamiperkusji; to wystarczy, by film by³ zajmuj¹cy.Wprowadzanie do filmu efektów dŸwiêkowych jest w gruncie rzeczy zabaw¹.Jest to³atwe i niezwykle efektywne.Na podstawie scenariusza lub w³asnych przemyœleñ,dokonanych ju¿ w trakcie animacji, z pewnoœci¹ bez trudu ustalisz, w którychmomentach Twoja animacja wymaga wprowadzenia dodatkowego efektu dŸwiêkowego.Gdy coœ blaszanego uderza bohatera w g³owê, bêdzie nam potrzebne g³oœne„brzdêk!”.Jeœli akurat masz gdzieœ plik z takim odg³osem, to znakomicie.Upewnij siê tylko, ¿e dŸwiêk jest w³aœciwej d³ugoœci, i ulokuj go w tym ujêciufilmu, w którym powinien zabrzmieæ
[ Pobierz całość w formacie PDF ]